Hesarin Tuomas Niskakankaalle kolme leijonaa autoilijoiden edusta huolehtivasta kolumnista, joka toimii samalla päivän ansana: saa kokoomuslaiset puhumaan autoilusta ja liikenteen kehittämisestä juuri vihreitä vastaan käytävän pormestarivaalin alla

Lankean ansaan ilomielin. Ensin tunnustan jotain: rakastan autolla ajamista. Vannoutuneena ydinkeskusta-asujana en ole kuitenkaan koskaan hankkinut autoa – koska siinä ei ole ollut mitään järkeä. Vasta pari viikkoa sitten, kun uusi duuni näemmä aiheuttaa aika paljon matkantekoa, tulin hankkineeksi auton ja olen rehellisesti sanoen siitä aika innoissani (vaikka asian tunnustaminen näin vaalien alla onkin vähän riskialtista).

En rakasta kuitenkaan autoilua niin paljoa, että pitäisin esim. keskustassa sillä ajamista ihmisoikeutena tai tavoitetta autoilun vähentämisestä jotenkin oikeuksieni polkemisena. Autoilu vie tilaa ja saastuttaa – ja valitettavasti myös sähköautojen valmistus kuluttaa ympäristöä, eikä sähkökään generoidu töpselissä vaikka joku niin väittäisikin.

Olin eilen työmatkalla Kööpenhaminassa, jossa ihmettelimme yhteen ääneen pyöräilijöiden määrää, autojen vähäisyyttä ja siitä seuraavaa hiljaisuutta. Minusta Helsingissäkin voitaisiin olla vielä rohkeampia sen suhteen, miten vaikkapa tilaa ydinkeskustassa käytetään ja pohtia, voisiko meillä olla enemmän autoilta vapaita alueita – esim. Pohjois-Espa. Ymmärrän oikein hyvin, että on esim. ammatteja ja elämäntilanteita joissa autoa tarvitsee, mutta ei autoilu silti mitään erityissuojelua tarvitse. Ilmasto tarvitsee.

Lisäksi liikenne muuttuu radikaalisti: itsestään ajavien autojen myötä viimeistään muutaman kymmenen vuoden sisällä autoilusta tulee harrastus. Joskus vielä ihmettelemme, miten saatoimmekaan käyttää elämästämme niin paljon aikaa suhteellisen riskialttiiseen ratin takana olemiseen, kun saman ajan voisi käyttää tuottavampiin töihin.

Tämä ajatus pitää pitää mielessä myös kaavoja ja liikennesuunnitelmia tehdessä: lähtöajatuksena ei voi olla se, että autojen määrän lisääntyminen on luonnonlaki, jota kaavan pitää palvella. Sen sijaan tavoitteena on oltava, että asukasmäärän lisäys, kehittyvä teknologia, kaavoitus ja joukkoliikenteen parantuminen yhdessä saisivat liikennevirrat kulkemaan nykyistä tehokkaammin ja ympäristöystävällisemmin paikasta toiseen. Sitä tarkoittaa edistys.

Share This